Biståndshandläggare till SVU-team

Vård- och omsorgsförvaltningen

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.

Om oss

Myndighetsfunktionen inom vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun är en samlad enhet som handlägger, utreder och beslutar om insatser enligt Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Att arbeta för hög kvalitet med nöjda brukare och ett gott arbetsklimat är en viktig del av uppdraget och något som vi tror motiverar dig.

Vi har en trevlig arbetsplats med stort hälsofokus och positiv stämning i arbetslaget. Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler mittemot Lunds centralstation. Vi har ett bra arbetsklimat och duktiga medarbetare där det är lätt att trivas.

 

SVU-teamet (Samverkan vid utskrivning) är en del av Myndighetsfunktionen och består av biståndshandläggare och sjuksköterskor som ansvarar för att planera stöd för den enskilde inför utskrivning från sjukvården. Professionerna i teamet beslutar utifrån sina uppdrag om behov av bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) och insatser enligt Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).


Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.

 

Arbetsuppgifter

Är du utbildad socionom, tycker om att arbeta med människor och har ansvarskänsla? Då kanske du är den vi söker!


Arbetsuppgiften är att primärt arbeta i vårt team för samverkan vid utskrivningsklar från sjukhus (SVU-team). Detta innebär digital planering eller telefonplaneringar och ibland personliga möten på sjukhuset. Målet är att skapa förutsättningar för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt efter sjukhusvistelsen. Det är en stor fördel om du arbetat med dessa uppgifter tidigare.

Arbetet innebär hög grad av självständighet och en nära samverkan med andra professioner runt brukaren. En stor del av arbetet utgörs av samarbete och samordning. För detta behöver du ha en kommunikativ förmåga och ett professionellt arbetssätt.

I ditt arbete som biståndshandläggare på Myndighetsfunktionen för äldre personer och personer med funktionsnedsättning, arbetar du med att säkerställa rättssäkerheten och delaktigheten enligt utredningsmetoden Individens Behov I Centrum (IBIC). Som handläggare ansvarar du för att utreda och bedöma behov, besluta och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. Du ska också kunna informera och vägleda kommunens medborgare till rätt stöd och hjälp. För att trivas i rollen har du lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och väljer att se möjligheter och lösningar. I ditt bemötande av andra människor är du förtroendeingivande och respektfull.

Du medverkar i metodutveckling, utveckling av rutiner och samverkan med andra myndigheter och organisationer. Du tycker om hög takt och att ha kontakt med nya brukare varje dag.


Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling. För att du ska känna dig trygg i rollen som biståndshandläggare hos oss får du tillgång till en mentor som stöd i ditt nya arbete.

 

Vi söker dig som

Krav är att du har socionom- eller social omsorgsexamen enligt tidigare gällande studieordning med goda kunskaper i tillämpning av gällande lagstiftning samt önskvärt med erfarenhet av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen.

Som person har du lätt för att samarbeta med andra och skapa goda arbetsrelationer. Du tar dig an uppgifter på ett initiativrikt och självgående sätt. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift.

Vi förväntar oss att du har god organisationsförmåga, kunskaper i administration och dokumentation. Du har social kompetens, empatisk förmåga och är lyhörd i kontakten med sökande. Det är viktigt att du arbetar med individens behov i centrum.

Vi använder oss av verksamhetssystemen, Procapita, Lifecare och Mina Planer och ser gärna att du har erfarenhet av detta.

B-körkort krävs.

 

Intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före senast ansökningsdag.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: Så snart som möjligt

Ansökan

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2021-11-14

Referensnummer

2021/1040

Kontaktperson(er)

Eva-Marie Friberg, Enhetschef , 046-359 83 26

Sara-Maria Karlström, Utvecklingsledare SVU, 046-359 83 64

Facklig(a) företrädare

Lars Öst, Vision, 046-359 55 77
Gregorio Macario, SSR, 046-359 82 49

Tillbaka till lista