Inkassohandläggare

Kommunkontoret / Stöd- och servicecenter / Ekonomiservice

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Om oss

Som en del i en utvecklad och hållbar organisation inom kommunkontoret har Lunds kommun förstärkt stödet och servicen till kommuninvånarna och förvaltningarna. Vi förtydligar därmed vilka tjänster och vilken service vi levererar och stärker professionalismen samt ökar kvaliteten och effektiviteten i utförandet av tjänsterna. Service- och stödfunktioner har samlats i ett Stöd- och servicecenter om ca 80 medarbetare med funktionerna IT-service, löneservice, ekonomiservice, företagshälsa och kontorets interna service.

Enheten för ekonomiservice ansvarar bland annat för den löpande kassabokföringen, kund- och leverantörsreskontra samt kommunens samlade krav- och inkassoverksamhet.

Inkassofunktionen ansvarar för hela kravprocessen, inklusive efterbevakning. Det pågår för närvarande ett spännande arbete med att se över funktionens processer, rutiner och arbetssätt för att säkra en likvärdig och god service till både kommuninvånarna och till kommunens olika förvaltningar.

Arbetsuppgifter

Vi förstärker nu bemanningen på vår inkassofunktion. Tjänsten är på heltid och placerad på Stöd- och servicecenter, enheten för ekonomiservice, på kommunkontoret. Du, tillsammans med din kollega, ansvarar för och handlägger bland annat följande inom verksamhetsområdet:

  • Hantering av hela kravprocessen
  • Bedömer och hanterar avbetalningsplaner för kunder
  • Bedömer och hanterar eventuella avskrivningar av fordringar
  • Planerar och utvecklar vår krav- och inkassoverksamhet
  • Systemadministration av Nova Inkasso
  • Löpande kontakt med förvaltningar och myndigheter

Du arbetar i nära samarbete med din kollega på inkassofunktionen samt med ekonomiadministratörerna inom enheten, och stöttar vid behov även upp i andra arbetsuppgifter. Du kommer främst arbeta i systemen Raindance och Nova Inkasso.

 

Vi söker dig som

Du har flerårig erfarenhet från krav- och inkassoverksamhet, gärna från den offentliga sektorn och är väl förtrogen med de lagar och regelverk som styr verksamheten. Du har lägst gymnasieutbildning, eftergymnasial påbyggnadsutbildning är dock meriterande. För att vara framgångsrik i rollen drivs du av att arbeta lösningsfokuserat och motiveras av att jobba mot uppsatta mål. Då arbetet innehåller många kontakter är det också mycket viktigt med ett serviceorienterat arbetssätt och att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.

Vi står inför många spännande utmaningar framöver med att automatisera och effektivisera olika processer inom vårt arbetsområde. Vi ser därför gärna att du både har intresse för och erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete inom området.

Som person tror vi att du är en positiv, nyfiken och entusiasmerande kollega som bidrar till arbetsglädjen på enheten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. 

 



Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansökan

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2021-06-27

Referensnummer

2021/612

Kontaktperson(er)

Mattias Nyqvist, Enhetschef ekonomiservice, 046-359 50 32

Cecilia Åkesson, facklig företrädare Vision, 046-359 70 39

Tillbaka till lista