Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Kommunsekreterare

Arbetsuppgifter

Som kommunsekreterare tillhör du administrativa avdelningen och kommer att arbeta nära kommundirektör, chefer, registrator, nämndsekreterare och handläggare. Du arbetar i ett team med flera kollegor med nämndadministrativt arbete i anslutning till kommunstyrelsens, kommunfullmäktiges och därtill hörande utskotts sammanträden. Du kommer att ha ansvar för kallelser, handlingar, protokoll och expediering samt registratur, postöppning och annan hantering av allmänna handlingar.
Vidare arbetar du med formell och kvalitativ granskning av ärenden/beslutsunderlag och ger råd om ärendehantering, kommunallagen m.m. till kommunkontorets tjänstemän. Detta för att ärendeprocessen ska kunna fungera på ett effektivt och rättssäkert sätt.
I din roll är du sekreterare i kommunstyrelsen, kommunstyrelsens utskott och eventuellt även i kommunfullmäktige och fullmäktigeberedningar.
Du ansvarar för att leda kommunens interna nätverk av nämndsekreterare och för att driva arbetet med att utveckla och digitalisera processer och rutiner. Du utbildar även handläggare i ärendeprocess och ärendehanteringssystem. Viss egen handläggning i form av att bearbeta, analysera, skriva utredningar och uppdatera styrdokument kan förekomma.

Kvalifikationer

Du har en högskoleutbildning inom juridik, samhälls-/statsvetenskap, offentlig förvaltning eller liknande.
Du har goda kunskaper om relevant lagstiftning, främst kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Vi ser gärna att du även har kunskaper om GDPR/personuppgiftslagstiftning och arkivlagen.
Du har gedigen erfarenhet av arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning som kommunsekreterare, nämndsekreterare eller motsvarande. Även erfarenhet av arbete i W3D3 eller annat ärendehanteringssystem krävs.

Du har lätt för att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i både tal och skrift. Har du erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete, gärna inom digital nämndsadministration eller motsvarande, ser vi detta som meriterande.

Som person är du ansvarsfull, pålitligt och noggrann. Du har mycket god förmåga att självständigt organisera och strukturera upp ditt arbete och kan vid behov arbeta i ett högt tempo utan att ge avkall på kvalitet. Du förstår vikten av en korrekt, formell hantering av beslutsunderlag, kungörelser, protokoll m.m.
Du är flexibel och tycker att det är roligt att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter.
Vi lägger stor vikt vid din samarbetsförmåga, din vilja att ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat med god kommunikation.

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid

Ansökan

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2019-02-03

Referensnummer

KK 2019/01
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktperson(er)

Namn: Jesper Jacobsson
Title: Administrativ chef
Telefon: 046-359 59 26

Administrativa avdelningen, Kommunkontoret

Tillbaka till lista