Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Lunds kommun söker Upphandlare med juristkompetens

Arbetsuppgifter

Upphandlingsenheten i Lunds kommun är organisatoriskt placerad under ekonomiavdelningen och består idag av 10 medarbetare. Upphandlingsenhetens viktigaste uppgift är att organisera och utveckla upphandlingsverksamheten i Lunds kommun, samt att genomföra kommunövergripande upphandlingar. Andra viktiga områden är service, råd, stöd och utbildning till verksamheterna i upphandlingsfrågor. Upphandlings- och inköpsverksamheten i Lund är för närvarande i ett spännande skede där upphandlingsenheten bidrar i ett arbete för en effektivare inköpsorganisation.

Kommunens upphandlingsenhet samverkar i upphandlingar med ett antal kommuner och andra upphandlande myndigheter där Lunds kommun ansvarar för, genomför och administrerar gemensamma upphandlingar i samverkan.

Vi söker nu en upphandlare med juristkompetens som tycker att offentlig upphandling är ett spännande och utmanande arbetsområde.



Arbetsuppgifter:
Dina arbetsuppgifter blir att som i rollen som upphandlare självständigt leda och genomföra upphandlingar, ansvara för ett antal avtalsområden, upprätta avtal samt genomföra avtalsuppföljningar. Du ska vara enhetens juridiska stöd i upphandlingsarbetet och även ett stöd ut i kommunens övriga förvaltningar, bidra med yttranden i eventuella domstolsprocesser. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla utbildningar i LOU och vara stöd i upphandlingsfrågor till övriga förvaltningar samt genomföra upphandlingar till enskilda förvaltningar och i viss mån till våra samverkanskommuner.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant utbildning för arbetsuppgifterna, högskola eller universitet. Du ska ha mycket god erfarenhet av LOU och av övriga regelverk som styr offentlig upphandling. Upphandlingsjuridiskt arbete är meriterande. Du bör vara erfaren nog att klara av att ta eget ansvar och driva egna upphandlingsprojekt från start.

Du har ett genuint intresse för att göra bra affärer i offentlig förvaltning. Arbetet kräver många kontakter varför du har lätt att samarbeta och kommunicera med andra. Du måste ha förståelse för din roll på enheten och vara initiativrik, engagerad och innovativ. Arbetet kan stundvis vara stressigt så det är bra om du gillar ett högt arbetstempo och är stresstålig. Du är serviceinriktad, lyhörd och med hög integritet. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi jobbar för att utveckla och ha goda affärsrelationer med våra leverantörer och kunder varför ett fokus på goda affärer är ett måste.
Dina personliga egenskaper väger också tungt.

Tjänsten tillsätts löpande.

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid

Ansökan

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2018-12-12

Referensnummer

KK 2018/34
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktperson(er)

Namn: Birgitta Petrusson
Title: Upphandlingschef Lunds kommun
Telefon: 046-359 50 64

Ekonomiavdelningen, Kommunkontoret

Tillbaka till lista