Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

Socialförvaltningen i Lund arbetar med att barn och unga ska få en så bra uppväxt som möjligt. Det handlar om hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Vi har också många stödinsatser för vuxna med missbruksproblematik eller psykiska funktionsnedsättningar, personer i behov av försörjningsstöd eller arbetsmarknadsåtgärder samt flyktingar.

Socialsekreterare till Bostad Först

Arbetsuppgifter

Socialförvaltningen i Lund arbetar aktivt med att minska och motverka hemlösheten i kommunen. Boendeenheten arbetar bland annat vräkningsförebyggande samt med de individer/familjer som är aktuella inom socialförvaltningen men inte har någon långsiktig boendelösning.

Sedan våren 2016 arbetar socialförvaltningen även enligt modellen Bostad Först som utgår från tanken att människor behöver ett tryggt eget boende för att kunna ta itu med andra problem. Insatsen vilar på kvarboendeprincipen, inspirerad av bland annat Bostad Först Lundamodellen och Pathway to Housing. Verksamheten tillhör socialförvaltningens boendeenhet och omfattar två heltidstjänster, en socialsekreterare och en socialrådgivare. Den aktuella tjänsten avser tjänsten som socialsekreterare.

Du som socialsekreterare har det övergripande ansvaret för verksamheten med stöd ifrån socialrådgivaren. Du har ansvar för att utreda behov av bistånd samt att verka stödjande och motiverande i individärenden utifrån upprättad genomförandeplan. Arbetet är varierande där praktiska arbetsuppgifter förekommer. Uppdraget innebär även att initiera och upprätthålla kontakter med hyresvärdar, berörda samarbetspartners externt och internt. Du ansvarar även för urvalet av brukare till verksamheten enligt modellen Bostad Först och fattar biståndsbeslut för insatsen. I tjänsten kan det även förekomma andra arbetsuppgifter som är kopplade till Boendeenhetens uppdrag.

Dokumentering av arbetet görs i Procapita.

Vi tillämpar flextid och har subventionerad friskvård.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen samt erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med personer i social utsatthet, det vill säga personer med missbruks- och beroendeproblematik, psykisk ohälsa och personer i hemlöshet. Vi tror att du har följt Bostad Först utveckling och är välbekant med kvarboendeprincipen. Det är meriterande om du är utbildad och har erfarenhet av att arbeta enligt Motiverande Intervju(MI) och Case Management(CM). Meriterande är också kunskap inom hyreslagstiftningen.

Du är brukarorienterad och tror på brukarens förmågor och ser till den enskildes behov samt önskemål. Du har en stark tilltro till arbete enligt kvarboendeprincipen. Du känner in situationer och brukarens behov. Du har en förmåga att se möjligheter och gränser för ditt uppdrag. Du kan arbeta självständigt och har fingertoppskänsla samt är flexibel och lösningsinriktad. Då uppdraget omfattar många kontakter med både interna och externa samarbetspartners är det även viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Om du har B-körkort är detta meriterande.

God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift krävs då arbetet innebär brukarkontakt samt dokumentation.

Välkommen med din ansökan!

Tillsvidareanställning. Tillträde 190102 eller efter överenskommelse.

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid

Ansökan

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2018-12-11

Referensnummer

SOC 18-92
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktperson(er)

Namn: Lina Tingström
Title: Enhetschef
Telefon: 046-359 46 58

Namn: Gemila Al-Kuraishi
Title: Enhetschef
Telefon: 046-359 97 61

Facklig(a) företrädare

Namn: Nås via kommunens växel
Telefon: 046-359 50 00

Boendeenheten, Socialförvaltningen

Tillbaka till lista